Banden
Liefhebbers van klassieke auto’s zijn mensen met passie. Wie zelf in een klassieker rijdt, stelt hoge eisen aan de uitrusting. Bij GARAGE ARSL zijn ook klassiekers in goede handen.
Liefhebbers van klassieke auto’s zijn mensen met passie. Wie zelf in een klassieker rijdt, stelt hoge eisen aan de uitrusting. Bij GARAGE ARSL zijn ook klassiekers in goede handen.
Run-flat
Een lekke band is altijd erg vervelend, Het vervangen kost tijd en zorgt voor een hoop ergernis. Helemaal als het slecht weer is of als u moet wachten op een pechservice. Voor dit probleem is de Run-flat band een oplossing.
Een lekke band is altijd erg vervelend, Het vervangen kost tijd en zorgt voor een hoop ergernis. Helemaal als het slecht weer is of als u moet wachten op een pechservice. Voor dit probleem is de Run-flat band een oplossing.
Stillere banden
Een van de bronnen van geluid is het afrolgeluid van de banden. Vanaf ongeveer 40-60 km/u overstemt het afrolgeluid van banden het geluid veroorzaakt door de aandrijving van de auto, wat tot geluidsoverlast bij omwonenden van snelwegen leidt.
Een van de bronnen van geluid is het afrolgeluid van de banden. Vanaf ongeveer 40-60 km/u overstemt het afrolgeluid van banden het geluid veroorzaakt door de aandrijving van de auto, wat tot geluidsoverlast bij omwonenden van snelwegen leidt.
Bandenspanning
Het is van groot belang uw banden op spanning te houden. Een band die niet goed op spanning is heeft alleen maar nadelen. Hij is onveiliger (minder grip, langere remweg), zorgt voor een hoger brandstofverbruik en maakt tot 1 dB(A) meer rolgeluid. Bovendien verslijt de band er sneller door. Regelmatige maandelijkse controle kan deze nadelen voorkomen. De spanning moet altijd gecontroleerd worden bij koude banden, d.w.z. dat er hoogstens een paar kilometer mee is gereden.
Winterbanden
Winter is een tijd die onvoorspelbaar is als geen ander seizoen. Alle weersomstandigheden passeren de revue. Om niet onaangenaam verrast te worden, is het belangrijk om met uw auto goed voorbereid de winter in te gaan. Bij GARAGE ARSL kunt u terecht voor uw winterbanden.
Winter is een tijd die onvoorspelbaar is als geen ander seizoen. Alle weersomstandigheden passeren de revue. Om niet onaangenaam verrast te worden, is het belangrijk om met uw auto goed voorbereid de winter in te gaan. Bij GARAGE ARSL kunt u terecht voor uw winterbanden.
“De nieuwe band” : Een veilige, zuinige en stille band!
1. Wat is een veilige, zuinige en stille band?
Een veilige, zuinige en stille band ofwel ‘De Nieuwe Band’ is elke willekeurige band die voldoet aan de toekomstige EU-normen op het gebied van natte grip, rolweerstand en rolgeluid. In de campagne benoemd als respectievelijk veiligheid, zuinigheid en stilheid.
Een veilige, zuinige en stille band ofwel ‘De Nieuwe Band’ is elke willekeurige band die voldoet aan de toekomstige EU-normen op het gebied van natte grip, rolweerstand en rolgeluid. In de campagne benoemd als respectievelijk veiligheid, zuinigheid en stilheid.
Veilig
Veiligheid: banden verzorgen het contact tussen voertuig en wegdek. Hoewel zeer belangrijk, is er momenteel geen wettelijke norm voor de minimale grip die banden moeten hebben. Gezien het belang daarvan gaat de EU een minimumnorm introduceren. Die wordt gebaseerd op de grip van een band op een nat wegdek (natte grip). De basis voor die norm is de zogenaamde ‘wet grip index’. Die index relateert de grip van een bepaalde band op een nat wegdek aan de grip van een zeer nauwkeurig gedefinieerde standaardband (SRTT, Standard Reference Test Tyre). Hoe hoger de index (weergegeven in procent), hoe beter de grip op nat wegdek en des te korter de remweg van het voertuig. De EU zal minimumwaarden voor deze index gaan voorschrijven.
Veiligheid: banden verzorgen het contact tussen voertuig en wegdek. Hoewel zeer belangrijk, is er momenteel geen wettelijke norm voor de minimale grip die banden moeten hebben. Gezien het belang daarvan gaat de EU een minimumnorm introduceren. Die wordt gebaseerd op de grip van een band op een nat wegdek (natte grip). De basis voor die norm is de zogenaamde ‘wet grip index’. Die index relateert de grip van een bepaalde band op een nat wegdek aan de grip van een zeer nauwkeurig gedefinieerde standaardband (SRTT, Standard Reference Test Tyre). Hoe hoger de index (weergegeven in procent), hoe beter de grip op nat wegdek en des te korter de remweg van het voertuig. De EU zal minimumwaarden voor deze index gaan voorschrijven.
Zuinig
Zuinigheid: iedere band heeft een zekere weerstand tegen rollen. Hoe hoger die rolweerstand, hoe hoger de benodigde kracht om door te rollen en hoe hoger daardoor het brandstofverbruik. Een goede indicator voor deze eigenschap van een band is de rolweerstandcoëfficiënt. Die coëfficiënt geeft het verband tussen het gewicht dat de band moet dragen en de benodigde kracht om hem dan te laten rollen. Hoe hoger de coëfficiënt (weergegeven in promille), hoe hoger het brandstofverbruik. De EU zal minimumnormen voor de rolweerstandcoëfficiënt gaan voorschrijven.
Zuinigheid: iedere band heeft een zekere weerstand tegen rollen. Hoe hoger die rolweerstand, hoe hoger de benodigde kracht om door te rollen en hoe hoger daardoor het brandstofverbruik. Een goede indicator voor deze eigenschap van een band is de rolweerstandcoëfficiënt. Die coëfficiënt geeft het verband tussen het gewicht dat de band moet dragen en de benodigde kracht om hem dan te laten rollen. Hoe hoger de coëfficiënt (weergegeven in promille), hoe hoger het brandstofverbruik. De EU zal minimumnormen voor de rolweerstandcoëfficiënt gaan voorschrijven.
Stil
Stilheid: iedere band maakt geluid tijdens het rollen. Dat rolgeluid vormt een aanzienlijk deel van het geluid dat een voertuig maakt. Vanaf zo’n 40 à 60 km/u (afhankelijk van voertuig en wegdek) is het rolgeluid de overheersende geluidsbron naar de omgeving. Er zijn op dit moment reeds EU-normen voor rolgeluid, maar fabrikanten kunnen daar gemakkelijk aan voldoen. Zo gemakkelijk, dat een behoorlijk aantal banden zelfs veel stiller is dan de norm voorschrijft. De EU zal die normen daarom gaan aanscherpen. Het rolgeluid wordt weergegeven in decibel. Hoe hoger deze waarde, hoe meer rolgeluid een band maakt.
Stilheid: iedere band maakt geluid tijdens het rollen. Dat rolgeluid vormt een aanzienlijk deel van het geluid dat een voertuig maakt. Vanaf zo’n 40 à 60 km/u (afhankelijk van voertuig en wegdek) is het rolgeluid de overheersende geluidsbron naar de omgeving. Er zijn op dit moment reeds EU-normen voor rolgeluid, maar fabrikanten kunnen daar gemakkelijk aan voldoen. Zo gemakkelijk, dat een behoorlijk aantal banden zelfs veel stiller is dan de norm voorschrijft. De EU zal die normen daarom gaan aanscherpen. Het rolgeluid wordt weergegeven in decibel. Hoe hoger deze waarde, hoe meer rolgeluid een band maakt.
dB
Als eenheid voor geluidssterkte wordt de decibel gebruikt, afgekort tot dB(A). De ‘A’ wil zeggen dat de geluidssterkte over het geluidsspectrum is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor. De dB kent een logaritmische schaal, dat wil zeggen: een verschil van 3 dB betekent een halvering of verdubbeling van de feitelijke geluidssterkte. Subjectief wordt een verschil van ongeveer 10 dB als een halvering van het geluid ervaren.
Als eenheid voor geluidssterkte wordt de decibel gebruikt, afgekort tot dB(A). De ‘A’ wil zeggen dat de geluidssterkte over het geluidsspectrum is gecorrigeerd voor de gevoeligheid van het menselijk gehoor. De dB kent een logaritmische schaal, dat wil zeggen: een verschil van 3 dB betekent een halvering of verdubbeling van de feitelijke geluidssterkte. Subjectief wordt een verschil van ongeveer 10 dB als een halvering van het geluid ervaren.
EU
De huidige EU-regelgeving geeft normen voor de rolgeluidemissie. Die normen zijn naar huidige maatstaven niet erg scherp. Veel banden voldoen er ruimschoots aan.
In komende EU-regelgeving zullen de normen voor rolgeluidemissie worden aangescherpt. Mede ter voorkoming van een mogelijk ongunstige ‘uitruil’ van eigenschappen worden dan tevens normen voor natte grip (de grip op een nat wegdek) en normen voor de rolweerstand geïntroduceerd. Hoewel de Richtlijn nog niet is vastgesteld zullen de normen voor zomerbanden voor personenwagens er waarschijnlijk als volgt uitzien.
In komende EU-regelgeving zullen de normen voor rolgeluidemissie worden aangescherpt. Mede ter voorkoming van een mogelijk ongunstige ‘uitruil’ van eigenschappen worden dan tevens normen voor natte grip (de grip op een nat wegdek) en normen voor de rolweerstand geïntroduceerd. Hoewel de Richtlijn nog niet is vastgesteld zullen de normen voor zomerbanden voor personenwagens er waarschijnlijk als volgt uitzien.
De nieuwe normen voor rolgeluidemissie staan, per breedtecategorie, in de tabel
Breedte van de band: 185 195, 205, 215 225, 235, 245
Limiet rolgeluidemissie: 70 dB(A) 71 dB(A) 71 dB(A)
Breedte van de band: 185 195, 205, 215 225, 235, 245
Limiet rolgeluidemissie: 70 dB(A) 71 dB(A) 71 dB(A)
De norm voor natte grip heeft vorm gekregen in ‘wet grip index’. Die index geeft aan hoe een band presteert ten opzichte van een nauwkeurig gedefinieerde standaardband (de zgn. SRTT, Standard Reference Test Tyre). De wet grip index moet ten minste 110% zijn.
De norm voor rolweerstand heeft vorm gekregen in de rolweerstandcoëfficiënt. Die coëfficiënt geeft het verband tussen het gewicht dat de band moet dragen en de benodigde kracht om hem dan te laten rollen. De rolweerstandcoëfficiënt mag ten hoogste 12 promille zijn (ook wel uitgedrukt als kg/t).
De norm voor rolweerstand heeft vorm gekregen in de rolweerstandcoëfficiënt. Die coëfficiënt geeft het verband tussen het gewicht dat de band moet dragen en de benodigde kracht om hem dan te laten rollen. De rolweerstandcoëfficiënt mag ten hoogste 12 promille zijn (ook wel uitgedrukt als kg/t).
De procedures voor uitvoeren van de metingen zijn weergegeven in de regelgeving. Voor de rolgeluidemissie staat de methode in bijlage V van de huidige Richtlijn, i.e. 92/23/EEG, die voor het laatst is gewijzigd bij Richtlijn 2005/11/EG. Voor de wet grip en de rolweerstandcoëfficiënt zal de komende EU-regelgeving uitgaan van de reeds bestaande methoden, zoals die voor de wet grip zijn gedefinieerd in UN ECE-R117, Annex 5 en voor de rolweerstandcoëfficiënt in ISO 18164: 2005.
2. Waar koop ik ze?
Veilige, zuinige en stille banden zijn normaal verkrijgbaar, zoals dat ook voor andere banden geldt. Wij kunnen op verzoek doorgaans veel merken wel leveren. Door het grote aanbod hebben we / leveranciers wel hun eigen voorkeuren, om bijvoorbeeld een goede prijs-kwaliteitverhouding te kunnen bieden.
Veilige, zuinige en stille banden zijn normaal verkrijgbaar, zoals dat ook voor andere banden geldt. Wij kunnen op verzoek doorgaans veel merken wel leveren. Door het grote aanbod hebben we / leveranciers wel hun eigen voorkeuren, om bijvoorbeeld een goede prijs-kwaliteitverhouding te kunnen bieden.
3. Zijn veilige, zuinige en stille banden duurder dan andere banden?
Banden worden door fabrikanten voortdurend verder ontwikkeld. Een band die nu reeds voldoet aan de komende EU-normen hoeft daarom niet duurder te zijn dan een band die niet aan (al) die normen voldoet.
Banden worden door fabrikanten voortdurend verder ontwikkeld. Een band die nu reeds voldoet aan de komende EU-normen hoeft daarom niet duurder te zijn dan een band die niet aan (al) die normen voldoet.
Montage wielen
Bij de montage van een wiel op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen wielen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de wielen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.
Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.
Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rijeigenschappen. Dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band.
Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rijeigenschappen. Dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band.
Centreerringen
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde wiel op meerdere typen auto’s te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wielas van de auto. Het naafgat van een wiel(het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.
De centreerring zorgt er voor dat het wiel netjes op z’n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou het wiel alleen door de bouten op z’n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde wiel op meerdere typen auto’s te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wielas van de auto. Het naafgat van een wiel(het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.
De centreerring zorgt er voor dat het wiel netjes op z’n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou het wiel alleen door de bouten op z’n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
Nieuwe wielen, controleer uw wielmoersleutel
U heeft een mooie set lichtmetalen wielen aangeschaft en laten monteren onder uw auto. Die glimmende wielen doen heel wat voor uw auto! U kijkt dan ook tevreden naar uw aankoop.
Nieuwe wielen, nieuwe moeren. Dit betekent wellicht dat uw huidige wielmoersleutel niet meer past en dat is erg vervelend als u onverhoopt met een lekke band komt te staan en u uw reservewiel wilt monteren. Vraag Garage ARSL te controleren of uw huidige sleutel past op de nieuwe bouten of moeren voordat u de werkplaats uitrijdt. Een andere wielmoersleutel en eventueel een extra setje, passende wielmoeren voor het reservewiel, en u kunt uw weg snel weer vervolgen.
Controleert u zelf of de wielmoersleutel past? Let dan ook even op de maatvoering van de slotbouten. Deze zijn namelijk soms anders van lengte. Meer weten? Ga dan naar GARAGE ARSL
Controleert u zelf of de wielmoersleutel past? Let dan ook even op de maatvoering van de slotbouten. Deze zijn namelijk soms anders van lengte. Meer weten? Ga dan naar GARAGE ARSL
Uitlijnen
Uitlijnen is een vak apart. Een verkeerd uitgelijnde auto rijdt niet prettig, trekt scheef en leidt tot een te hoog brandstofverbruik en snelle bandenslijtage. Alleen een goed uitgelijnde auto rijdt echt prettig. Dit bespaart ook veel extra brandstofkosten en de auto is beter bestuurbaar. Goed uitgelijnd betekent dat alle vier de velgen recht op het asfalt staan. Uitlijnen is een specialisme waarbij de velgen zo worden afgesteld, dat ze exact in een recht spoor lopen. Cruciaal voor uw verkeersveiligheid, want een afwijking van een paar millimeter heeft hetzelfde effect als wanneer banden 100 kilometer lang dwars over het wegdek gesleept worden. Om uw velgen uit te lijnen gaat Garage ARSL naar de meest moderne elektronische uitlijnapparatuur en kennis.
Wanneer uitlijnen
Garage ARSL adviseert uw auto elke 20.000 kilometer of elk jaar te controleren op de uitlijning. Bovendien kunt u zelf al signaleren wanneer het onderstel niet volgens fabrieksnormen is afgesteld. Kom bij Garage ARSL langs voor een sporingscontrole wanneer:
Garage ARSL adviseert uw auto elke 20.000 kilometer of elk jaar te controleren op de uitlijning. Bovendien kunt u zelf al signaleren wanneer het onderstel niet volgens fabrieksnormen is afgesteld. Kom bij Garage ARSL langs voor een sporingscontrole wanneer:
Bandenslijtage aan de buiten- of binnenkant van de band te zien is indien;
·De auto naar één kant trekt
·De auto zwaar of licht stuurt
·Het stuur na een bocht niet terugdraait
Een auto wordt bij GARAGE ARSL altijd uitgelijnd na werkzaamheden aan het onderstel bij;
·Vervanging van de schokdempers
·Vervanging of werkzaamheden aan de fuseekogels
·Werkzaamheden aan de spoorstang e.d.
Toch is het raadzaam na 20.000 kilometers rijden een auto uit te lijnen of een spoorcontrole te laten uitvoeren, aangezien een auto uit bewegende delen bestaat die dan niet meer de originele stand hebben. Ook na het raken van een stoeprand of wanneer u door een diep kuil heeft gereden luidt het advies de uitlijning van uw auto te laten controleren. Zo voorkomt u dat overmatige bandenslijtage wordt geconstateerd wat u de aanschaf van één of twee nieuwe banden bespaart. Bovendien rijdt u met een goed uitgelijnde auto veiliger op de weg.