TPMS sensoren

TPMS Sensoren

Wat is TPMS?

TPMS is een betrouwbaar hulpmiddel dat de bandenspanning en temperatuur van alle banden meet tijdens het rijden met de auto. De gegevens worden draadloos naar het display op het dashboard verzonden. Het systeem stelt door middel van geluidsignalen en zichtbaar op de display de chauffeur in staat lekkage, lage bandenspanning, te hoge bandenspanning of temperatuur snel te onderkennen. Hierop kan de chauffeur maatregelen nemen.

Waarom TPMS?

Iedereen weet dat bandenspanning belangrijk is, maar veel autobezitters zien niet aan de banden dat ze met een te lage bandenspanning rijden. Dat is niet zo wonderlijk. Een verschil van 0,5 Bar is voor een leek nauwelijks te herkennen. Te lage bandenspanning is vaak een oorzaak van ongelukken. Bovendien verhoogt een te lage bandenspanning het brandstofverbruik en de bandenslijtage. Daarnaast vermindert de veiligheid en de wegligging en wordt de remweg een aanzienlijk stuk langer.

Wat is het doel van TPMS?

De overheid heeft een aantal ‘doelpunten’ opgesteld voor de verplichte invoering van het TPMS systeem bij nieuwe auto’s, t.w.:

  1. De veiligheid verhogen;
  2. De koolmonoxide uitstoot verlagen;
  3. Verminderen van het brandstofverbruik;
  4. De levensduur van een band te optimaliseren;
  5. Het verhogen van de duurzaamheid.

Bij een 20% te lage bandenspanning:

Verplichting TPMS-sensoren

De verplichting geldt voor nieuwe modellen die vanaf 1 november 2012 een typegoedkeuring krijgen. Vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto’s over het TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) beschikken. Dit op basis van de Europese norm 2010/48EC. Het systeem moet de bestuurder waarschuwen als de spanning in één of meerdere banden meer dan 20% onder de vereiste spanning komt.

Soorten TPMS systemen

Er zijn twee verschillende soorten TPMS-systemen op de markt: indirect en direct. Het grote verschil tussen beide is dat indirecte systemen geen gebruik maken van druksensoren. Deze indirecte systemen maken een berekening op basis van de omtreksnelheid, diameter en/of hoogteverhouding van een band (ABS systeem). Een direct TPMS systeem maakt wel gebruik van een druksensor in de band. Wat bij nieuwere auto’s af te lezen is op het display van de boordcomputer.

Sensor AID

Het Sensor Aid TPMS-systeem werkt met druksensoren welke in de band worden aangebracht, het voordeel hiervan is dat ze kunnen worden geprogrammeerd, en zodoende kunnen worden ingelezen bij elke auto welke TPMS in de boordcomputer heeft.

Deze universele multi sensoren (Uni-Sensor) hebben een hoge dekkingsgraad. Dit betekent dat er naast de OE sensorventielen ook een mogelijkheid bestaat om een universeel ventiel toe te passen. Door een gunstige prijsstelling ontstaat er een kostenbesparing.

Tijdens de bandenwissel geldt een bijkomend voordeel. Zowel de zomerset als de winterset kan worden ingelezen op de Sensor Aid. Op deze manier hoeven de TPMS-sensoren tijdens de setwissel niet te worden omgewisseld. Hierdoor heeft u minder kans op het beschadigen van uw TPMS-systeem en zal de setwissel minder tijd in beslag nemen.

Garage ARSL

Garage ARSL informeert  u graag verder in combinatie met het tonen en onder andere de sensoren te monteren en in te programmeren. Vraag  om meer uitleg  0224 590738 of         email : info@arsl.nl

 

Recente berichten